השקעה בהנפקות ראשוניות (IPOs) יכולה להיות סיכוי מרגש למשקיעים. ההנפקות הללו מאפשרות למשקיעים להיות חלק משלבי הצמיחה המוקדמים של החברה ועשויות לקצור תשואות משמעותיות. עם זאת, כמו בכל השקעה, ישנם סיכונים כרוכים בכך👇
אחד מסיפורי ההנפקה המפורסמים ביותר הוא זה של פיטר ת'יל, מייסד שותף של PayPal ומשקיע מוקדם בפייסבוק. בשנת 2004, ת'יל השקיע 500,000 דולר בסבב גיוס סדרה A של פייסבוק, שהיה אז אתר רשת חברתית קטן בניהולו של מארק צוקרברג. ב-2012, כשפייסבוק יצאה להנפקה, ההשקעה של ת'יל הייתה שווה יותר ממיליארד דולר, מה שהפך אותו לאחד המשקיעים העשירים ביותר בעמק הסיליקון💥
למרות שהסיפור הזה הוא ללא ספק מרשים, לא כל השקעות ההנפקה מצליחות. למעשה, השקעה בהנפקות יכולה להיות מסוכנת ובלתי צפויה. דוגמה אחת לכך היא סיפורו של דיוויד איינהורן, מנהל קרן גידור שביצע השקעה גדולה בחברה בשם Allied Capital ב-2002👇
הייתה חברה בשם Allied Capital שהייתה חברה לפיתוח עסקי ושהשקיעה בעסקים קטנים ובינוניים. לחברה היה רקורד מוצק של צמיחה. איינהורן היה בתחילה אופטימי לגבי סיכויי החברה והשקיע רבות בהנפקה שלה. עם זאת, עד מהרה החל לגלות אי סדרים חשבונאיים ודגלים אדומים אחרים
איינהורן מתח ביקורת פומבית על Allied Capital והחל לבצע שורט במניות שלה, תוך התערבות שמחיר המניה ייפול. בעוד שהוא התמודד עם ביקורת וספקנות מצד משקיעים אחרים, הניתוח של איינהורן הוכיח את עצמו נכון. Allied Capital נאלצה בסופו של דבר לערוך מחדש את הדוחות הכספיים שלה ומחיר המניה שלה ירד באופן דרמטי. ההימור של איינהורן הביא לו רווח משמעותי, והוא צבר מוניטין של משקיע נבון שלא פחד לקחת סיכונים💪
אז מה אנחנו יכולים ללמוד מהסיפורים האלה?
השקעה בהנפקות יכולה להיות מרגשת ומסוכנת כאחד. בעוד שסיפורי הצלחה כמו זה של פיטר ת'יל בהחלט מרשימים, לא כל השקעה בהנפקה תתברר ככזאת. המשקיעים צריכים לבצע מחקר וניתוח משלהם ולהיות מודעים לסיכונים הפוטנציאליים הכרוכים בכך👍
חלק מהסיכונים של השקעה בהנפקות כוללים היעדר נתונים פיננסיים היסטוריים, פוטנציאל להערכות שווי גבוהות המבוססות על הייפ וספקולציות והעובדה שלחברה אולי אין מודל עסקי מוכח או רקורד מבוסס של הצלחה. בנוסף, הנפקות יכולות להיות כפופות לתנודתיות בשוק, מה שעלול להשפיע על מחיר המניה של החברה ולעתים באופן משמעותי במיוחד
המשקיעים צריכים גם להיות מודעים לכך שמשקיעים מוקדמים ומקורבים עשויים למכור את מניותיהם בחברה זמן קצר לאחר ההנפקה, מה שעלול להפעיל לחץ כלפי מטה על מחיר המניה. חיוני להבין את תקופת הנעילה, שהיא התקופה שבה נאסר על מקורבים למכור את מניותיהם, וכיצד היא עשויה להשפיע על מחיר המניה של החברה
בסך הכל, השקעה בהנפקות יכולה להיות אסטרטגיה בסיכון גבוה עם תגמול גבוה. למרות שזה יכול להיות מפתה לקפוץ על העגלה של חברה חדשה לוהטת, המשקיעים צריכים לנקוט משנה זהירות ולבצע בדיקת נאותות משלהם לפני שהם מקבלים החלטות השקעה כלשהן. חיוני להעריך את הבריאות הפיננסית של החברה, סיכויי הצמיחה, הנוף התחרותי וצוות ההנהלה של החברה כדי להעריך אם ההשקעה צפויה להניב תשואה חיובית בטווח הארוך
גם כאן, בדומה לשיטות מסחר והשקעה אחרות, יש צורך שיהיו למשקיע יכולות מסוימות על מנת שיוכל לקבל החלטות טובות שלעיתים נראות כאלו ממבט ראשון ולאורך זמן מתבררות השקעות לא מוצלחות ולכן הדרך הזאת לא מתאימה לרוב המשקיעים ודרכים מעניינות מאד ננתח בהמשך